Skip links

Verzekeringsrecht

Verzekeringsrecht

Wanneer u geconfronteerd wordt met een geschil met uw verzekeraar en behoefte heeft aan deskundige ondersteuning, staat Bak Advocatuur voor u klaar. De advocaat heeft jarenlange ervaring op het gebied van verzekeringsrecht. Wij verstrekken advies en voeren procedures in gevallen van verzekeringskwesties waarbij u er onderling met de verzekeraar niet uitkomt.

Problemen met de verzekeraar kunnen op verschillende manieren opduiken. Denk hierbij aan situaties waarbij er discussie is over de dekking op uw polis of dat u ervan beticht wordt de verzekeraar opzettelijk onjuist zou hebben geïnformeerd. Soms maken verzekeraars u zelfs onterecht uit voor verzekeringsfraudeur. Bijstand van een gespecialiseerde advocaat is dan noodzakelijk.

U sluit een verzekering af en betaalt altijd netjes uw premie. Op een gegeven moment meldt u een schade. De verzekeraar kan op dat moment op zoek gaan naar een reden om niet uit te keren. De verzekeraar beweert dat u het aanvraagformulier onjuist heeft ingevuld en keert niet uit. Daarnaast wordt u beticht van het opzettelijk onjuist informeren van een verzekeraar en wordt u op een zogenoemde zwarte lijst voor financiële instellingen gezet. Hoe dient u in dit geval te handelen?

U dient een schade in en de verzekeraar doet vervolgens onderzoek naar de claim. Naar aanleiding van een onderzoek beweert de verzekeraar dat u fraude heeft gepleegd en uw gegevens worden opgenomen in een intern of extern verwijzingsregister (CIS-register). Heeft de verzekeraar het recht om uw gegevens te registreren?

Bij een verzekeringsgeschil geldt helaas niet dat uw advocaatkosten worden vergoed door de tegenpartij. Als u een rechtsbijstandsverzekeraar heeft is het verstandig om het geschil eerst daar te melden alvorens u een externe advocaat inschakelt. Heeft u geen rechtsbijstandsverzekering, dan kunnen wij andere mogelijkheden bespreken voor de advocaatkosten (door de overheid gefinancieerde rechtsbijstand, op uurtarief of een vaste prijsafspraak).

Veelgestelde vragen

Verzekeringsrecht omvat de juridische principes en regels die van toepassing zijn op verzekeringscontracten en de praktijk van verzekeren. Dit rechtsgebied regelt de verhoudingen tussen verzekeraars en verzekerden, inclusief de rechten en plichten van beide partijen, dekking van schade, en de afhandeling van claims.

U kunt een beroep doen op uw verzekering wanneer u schade lijdt die gedekt wordt door uw polisvoorwaarden. Het is belangrijk om na het ontstaan van de schade zo snel mogelijk uw verzekeraar te informeren en de benodigde documentatie te verstrekken voor de claimafhandeling, zoals schaderapporten en bewijs van de geleden schade.

Als uw verzekeringsclaim wordt afgewezen en u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u eerst de interne klachtenprocedure van uw verzekeraar volgen. Mocht dit niet tot een bevredigende oplossing leiden, dan kunt u overwegen om juridische stappen te ondernemen door bijvoorbeeld een klacht in te dienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) of de zaak voor te leggen aan een rechter.

De hoogte van een schadevergoeding wordt bepaald aan de hand van de polisvoorwaarden en de aard en omvang van de schade. Verzekeraars kunnen gebruikmaken van schade-experts om de schade te beoordelen. De vergoeding is bedoeld om de verzekerde zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat te herstellen, binnen de grenzen van de verzekerde som en eventuele eigen risico's.

Als verzekerde heeft u het recht op een eerlijke en transparante claimafhandeling en, afhankelijk van uw polis, dekking van bepaalde schades. Uw plichten omvatten het naar waarheid verstrekken van informatie bij het afsluiten van de verzekering, het betalen van de premie, en het informeren van de verzekeraar bij veranderingen die relevant zijn voor uw verzekering. Daarnaast bent u verplicht om bij een schadegeval zo snel mogelijk de schade te melden en alle relevante informatie te verstrekken voor de claimafhandeling.

Kosteloos intakegesprek

Heeft u letselschade opgelopen? Neem dan contact op met Bak Advocatuur om een intakegesprek in te plannen. Dit is volledig vrijblijvend. Tijdens dit gesprek wordt uw zaak beoordeeld en wordt u nader geadviseerd. Als er een aansprakelijke tegenpartij is, dan kan de advocaat u gedurende het hele proces kosteloos bijstaan. Tijdens de intake legt de advocaat u uit welke schade u kunt verhalen en wat u van de advocaat kunt verwachten. Er wordt dan ook besproken welke stukken u bij de advocaat dient aan te leveren en wat het plan van aanpak is in de zaak. 

Vaste behandelaar

Vrijblijvend advies

Ervaren Advocaat

Aansprakelijk stellen

De eerste fase in een letselschadezaak is de vestiging van de aansprakelijkheid. Namens u wordt (de verzekeraar van) de tegenpartij aansprakelijk gesteld voor de door u geleden schade. Pas nadat de aansprakelijkheid is erkend door de tegenpartij, wordt de omvang van de schade vastgesteld. Deze fase kan gepaard gaan met (juridische) discussie(s). Bijstand door een ervaren advocaat is daarom noodzakelijk. Bij Bak Advocatuur bent u hiervoor in goede handen!

Vaste behandelaar

Vrijblijvend advies

Ervaren Advocaat

Voorschot

Nadat de aansprakelijkheid is erkend, dient de omvang van de schade vastgesteld te worden. Als slachtoffer (en eisende partij) is het aan u om uw schade aan te tonen en te onderbouwen. Dit kan lastig zijn waardoor het belangrijk is dat u een advocaat heeft die u hierbij kan adviseren en begeleiden. Het verzamelen van de benodigde onderbouwing kan veel moeite en tijd kosten. Daarom verzoekt de advocaat namens u om een voorschot op de schade bij de tegenpartij. Zo kunt u zich volledig focussen op uw herstel en komt u financieel niet klem te zitten!

Vaste behandelaar

Vrijblijvend advies

Ervaren Advocaat

Dossierstukken verzamelen

Om uw letselschadezaak tot een goed einde te kunnen brengen is het belangrijk om de benodigde onderbouwing te verzamelen. Namens u vraagt de advocaat uw medisch dossier op bij de artsen en therapeuten die u behandelen. Dit wordt (na uw goedkeuring) voorgelegd aan de medisch adviseurs in de zaak. Zowel de verzekeraar als de letselschade advocaat hebben eigen medisch adviseurs die de informatie zullen beoordelen en vaststellen welke klachten en beperkingen het ongeval teweeg heeft gebracht. Naast het medisch dossier dienen ook de schadestukken verzameld te worden. Bak Advocatuur stelt een schadestaat op waarin uw schadeposten overzichtelijk in kaart worden gebracht. De advocaat zal in overleg met u de schade zo uitgebreid mogelijk aantonen en onderbouwen. Hierbij kunt u o.a. denken aan het verzamelen van facturen voor medische behandelingen, uw salarisstroken als u in loondienst bent of uw boekhouding als u ondernemer bent. 

Vaste behandelaar

Vrijblijvend advies

Ervaren Advocaat

Afwikkeling dossier

De laatste fase in een letselschade zaak is de afwikkeling van uw dossier. Hiervoor moet er sprake zijn van herstel dan wel een medische eindsituatie. Een medische eindsituatie houdt in dat u nog niet hersteld bent, maar dat u uitbehandeld bent. U heeft dan alle mogelijke behandelingen ondergaan, maar bent helaas niet hersteld. De medisch adviseur van Bak Advocatuur denkt met u mee en stelt vast of er sprake is van een medische eindsituatie. De advocaat stelt dan een regelingsvoorstel op dat ter goedkeuring aan u wordt voorgelegd alvorens de advocaat dit voorlegt aan de tegenpartij. Om een maximale schadevergoeding te realiseren is het belangrijk dat u hierbij goed geadviseerd wordt! 

Vaste behandelaar

Vrijblijvend advies

Ervaren Advocaat

Wat klanten over
Bak Advocatuur zeggen

Letsel opgelopen? Bij ons ben je in goede handen

In een ogenblik kan een onverwacht ongeval je leven volledig ontwrichten. Dergelijke onvoorziene gebeurtenissen roepen een overvloed aan vragen op, zoals: ‘Hoe kan ik mijn leven weer op de rails krijgen?’, ‘Wie is er verantwoordelijk voor het ongeval?’ en ‘Welke vergoeding kan ik claimen en hoe pak ik dat aan?’.
Bij Bak Advocatuur begrijpen we dat deze vragen een gevoel van chaos en onzekerheid teweegbrengen. Daarom staan wij paraat om je te begeleiden en helderheid te scheppen in deze uitdagende periode.