Bedrijfsongeval
- Home
- Bedrijfsongevallen
Bedrijfsongeval
Ieder jaar worden er ongeveer 200.000 bedrijfsongevallen geregistreerd. Ongeveer 60 mensen overlijden hierdoor jaarlijks. Dat zijn relatief hoge cijfers. Vaak leiden deze ongevallen tot schade en het is belangrijk om te weten dat u niet alleen staat in deze situatie! Bak Advocatuur heeft veel ervaring met het bijstaand van slachtoffers naar aanleiding van een bedrijfsongeval.
Als u werkgever aansprakelijk is, dan is onze inschakeling voor u kosteloos. De kosten van rechtsbijstand worden namelijk vergoed door de verzekeraar van uw werkgever (naast uw eigen letselschadevergoeding). U hoeft zich hier dan geen zorgen over te maken. De advocaat staat klaar om u te helpen in deze moeilijke tijd!
Na een bedrijfsongeval is uw werkgever vrijwel altijd verantwoordelijk voor de financiële schade (letselschade) die u heeft opgelopen. De reden hiervoor is dat de wetgever slachtoffers van bedrijfsongevallen heeft willen beschermen. Er geldt namelijk een omgekeerde bewijslast.
Normaal draagt de eisende partij de bewijslast. Bij een ongeval geldt vaak de vuistregel: "Wie stelt, moet bewijzen." Met andere woorden, degene die iemand aansprakelijk stelt, draagt de verantwoordelijkheid om met bewijzen te komen. Echter, bij bedrijfsongevallen zijn de regels omtrent bewijslast juist omgekeerd. In deze gevallen rust de bewijslast namelijk op de werkgever.
Wanneer u betrokken bent bij een bedrijfsongeval, is het niet uw taak als werknemer om overtuigend bewijs te leveren van de aansprakelijkheid. In plaats daarvan heeft de werkgever de wettelijke plicht om aan te tonen dat alle noodzakelijke maatregelen zijn genomen om een veilige werkomgeving te waarborgen.
Indien nodig zal de advocaat juridische procedures initiëren en u vertegenwoordigen in de rechtbank om uw rechten te verdedigen.
Veelgestelde vragen
Een bedrijfsongeval is een ongeval dat plaatsvindt tijdens het werk of in werktijd, waarbij een werknemer lichamelijk of psychisch letsel oploopt. Dit kan gebeuren op de werkplek zelf, maar ook op andere locaties zolang het in het kader van werkzaamheden is, zoals bij klantbezoeken of tijdens werkgerelateerd vervoer.
In de meeste gevallen is de werkgever aansprakelijk voor de schade die werknemers lijden als gevolg van een bedrijfsongeval. Werkgevers hebben namelijk een zorgplicht voor een veilige werkomgeving. Als het ongeval het gevolg is van onvoldoende veiligheidsmaatregelen, kan de werknemer de werkgever aansprakelijk stellen voor de geleden schade.
Als u slachtoffer bent van een bedrijfsongeval, is het belangrijk om het ongeval direct te melden bij uw werkgever en ervoor te zorgen dat er een officieel ongevalsrapport wordt opgemaakt. Zoek daarnaast medische hulp en documenteer uw verwondingen en de behandeling. Het kan ook verstandig zijn om juridische bijstand te zoeken bij een gespecialiseerde advocaat in bedrijfsongevallen om uw recht op schadevergoeding te waarborgen.
Na een bedrijfsongeval kunt u aanspraak maken op vergoeding van alle schade die u heeft geleden als gevolg van het ongeval. Dit omvat niet alleen medische kosten en verlies van inkomen, maar ook materiële schade, kosten voor hulp in het huishouden, en een vergoeding voor pijn en lijden (immateriële schade).
In Nederland moet een schadeclaim wegens een bedrijfsongeval in principe binnen vijf jaar na het ongeval worden ingediend. Het is echter aan te raden om zo snel mogelijk actie te ondernemen, omdat het makkelijker is om bewijs te verzamelen en details van het ongeval vast te leggen kort na het voorval.

Kosteloos intakegesprek
Heeft u letselschade opgelopen? Neem dan contact op met Bak Advocatuur om een intakegesprek in te plannen. Dit is volledig vrijblijvend. Tijdens dit gesprek wordt uw zaak beoordeeld en wordt u nader geadviseerd. Als er een aansprakelijke tegenpartij is, dan kan de advocaat u gedurende het hele proces kosteloos bijstaan. Tijdens de intake legt de advocaat u uit welke schade u kunt verhalen en wat u van de advocaat kunt verwachten. Er wordt dan ook besproken welke stukken u bij de advocaat dient aan te leveren en wat het plan van aanpak is in de zaak.
Vaste behandelaar
Vrijblijvend advies
Ervaren Advocaat
Aansprakelijk stellen
De eerste fase in een letselschadezaak is de vestiging van de aansprakelijkheid. Namens u wordt (de verzekeraar van) de tegenpartij aansprakelijk gesteld voor de door u geleden schade. Pas nadat de aansprakelijkheid is erkend door de tegenpartij, wordt de omvang van de schade vastgesteld. Deze fase kan gepaard gaan met (juridische) discussie(s). Bijstand door een ervaren advocaat is daarom noodzakelijk. Bij Bak Advocatuur bent u hiervoor in goede handen!
Vaste behandelaar
Vrijblijvend advies
Ervaren Advocaat


Voorschot
Nadat de aansprakelijkheid is erkend, dient de omvang van de schade vastgesteld te worden. Als slachtoffer (en eisende partij) is het aan u om uw schade aan te tonen en te onderbouwen. Dit kan lastig zijn waardoor het belangrijk is dat u een advocaat heeft die u hierbij kan adviseren en begeleiden. Het verzamelen van de benodigde onderbouwing kan veel moeite en tijd kosten. Daarom verzoekt de advocaat namens u om een voorschot op de schade bij de tegenpartij. Zo kunt u zich volledig focussen op uw herstel en komt u financieel niet klem te zitten!
Vaste behandelaar
Vrijblijvend advies
Ervaren Advocaat
Dossierstukken verzamelen
Om uw letselschadezaak tot een goed einde te kunnen brengen is het belangrijk om de benodigde onderbouwing te verzamelen. Namens u vraagt de advocaat uw medisch dossier op bij de artsen en therapeuten die u behandelen. Dit wordt (na uw goedkeuring) voorgelegd aan de medisch adviseurs in de zaak. Zowel de verzekeraar als de letselschade advocaat hebben eigen medisch adviseurs die de informatie zullen beoordelen en vaststellen welke klachten en beperkingen het ongeval teweeg heeft gebracht. Naast het medisch dossier dienen ook de schadestukken verzameld te worden. Bak Advocatuur stelt een schadestaat op waarin uw schadeposten overzichtelijk in kaart worden gebracht. De advocaat zal in overleg met u de schade zo uitgebreid mogelijk aantonen en onderbouwen. Hierbij kunt u o.a. denken aan het verzamelen van facturen voor medische behandelingen, uw salarisstroken als u in loondienst bent of uw boekhouding als u ondernemer bent.
Vaste behandelaar
Vrijblijvend advies
Ervaren Advocaat


Afwikkeling dossier
De laatste fase in een letselschade zaak is de afwikkeling van uw dossier. Hiervoor moet er sprake zijn van herstel dan wel een medische eindsituatie. Een medische eindsituatie houdt in dat u nog niet hersteld bent, maar dat u uitbehandeld bent. U heeft dan alle mogelijke behandelingen ondergaan, maar bent helaas niet hersteld. De medisch adviseur van Bak Advocatuur denkt met u mee en stelt vast of er sprake is van een medische eindsituatie. De advocaat stelt dan een regelingsvoorstel op dat ter goedkeuring aan u wordt voorgelegd alvorens de advocaat dit voorlegt aan de tegenpartij. Om een maximale schadevergoeding te realiseren is het belangrijk dat u hierbij goed geadviseerd wordt!
Vaste behandelaar
Vrijblijvend advies
Ervaren Advocaat
Wat klanten over
Bak Advocatuur zeggen
Ik ben super goed geholpen door Deria Bak. Hij heeft mij goed op de hoogte gehouden en heeft mij goed begeleid in dit traject! Stond altijd klaar om mijn vragen te beantwoorden en heeft de zaak zo snel en goed mogelijk af weten te ronden. Ik zou hem zeker aanraden !

Kim
Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor advocaat Deria Bak. Toen ik met mijn letselschadezaak zat, heeft hij me echt top bijgestaan. Deria was altijd scherp, duidelijk in zijn communicatie en echt een expert in wat hij doet. Hij heeft alle juridische rompslomp voor mij vertaald in normale taal en zorgde ervoor dat ik precies wist waar ik aan toe was. Dankzij zijn inzet en kennis heb ik een goede afwikkeling van mijn zaak gekregen. Een dikke aanrader voor iedereen die in de knoop ligt met letselschade!

Zahed
In de moeilijke periode van mijn zaak ben ik bijgestaan door dhr. Bak. Vanaf de intake tot aan het uitspreken van realistische verwachtingen, het daadwerkelijk begeleiden en de zitting ben ik vriendelijk, professioneel en op menselijk maat door dhr. Bak geholpen. Deze inzet is uiteindelijk verzilverd in een resultaat boven mijn verwachtingen. Dank aan dhr. Bak.

Omid
Deria Bak heeft mij bijgestaan in een procedure. Ik ben zelf ondernemer en had een zakelijk geschil met een leverancier. Tijdens de zitting zag ik al dat mijn advocaat zou winnen en uiteindelijk is dat ook gelukt. Ik ben blij met het resultaat en adviseer anderen ook om deze advocaat in te schakelen!

Mert
Meester Bak, je bent een held! Ik had geen makkelijke zaak en het heeft even geduurd, maar uiteindelijk heb ik een heel mooi bedrag aan mijn letselzaak overgehouden. Gedurende het hele traject stond meneer Bak altijd voor mij klaar en hield hij mij altijd op de hoogte van de stand van zaken. Een nette advocaat die richting mij erg vriendelijk is, maar ook zijn tanden kan laten zien aan de wederpartij wanneer dat nodig is. Daar waar het voor mij te juridisch en inhoudelijk werd, kon hij mij altijd gemakkelijk uitleggen hoe het zat. Ik heb vaker met advocaten te maken gehad, maar nooit eerder zo tevreden geweest. Bak verdient 5 sterren!

Mark
Dhr. bak is een uitstekende advocaat die het onmogelijke mogelijk maakt in een zeer korte periode. Hij is duidelijk, transparant en gemotiveerd om je zaak te winnen. Ik raad hem zeker aan!

Said
Na een bedrijfsongeval van mijn broertje kwam ik terecht bij dit advocatenkantoor. Wij zouden Dhr. Bak zeker aanraden voor u letselschadezaak. Hij is professioneel en vriendelijk.

Kevin
Super goede ervaring met Bak Advocatuur. Van A tot Z geleid binnen het traject. Ik had heel wat vraagtekens in het begin maar alles werd helder na een kosteloos kennismakingsgesprek!
We gingen voor het maximale en dat is ook zeker behaald! Bedankt voor je input en het resultaat!

Asim
