Skip links

Bedrijfsongeval

Bedrijfsongeval

Ieder jaar worden er ongeveer 200.000 bedrijfsongevallen geregistreerd. Ongeveer 60 mensen overlijden hierdoor jaarlijks. Dat zijn relatief hoge cijfers. Vaak leiden deze ongevallen tot schade en het is belangrijk om te weten dat u niet alleen staat in deze situatie! Bak Advocatuur heeft veel ervaring met het bijstaand van slachtoffers naar aanleiding van een bedrijfsongeval.

Als u werkgever aansprakelijk is, dan is onze inschakeling voor u kosteloos. De kosten van rechtsbijstand worden namelijk vergoed door de verzekeraar van uw werkgever (naast uw eigen letselschadevergoeding). U hoeft zich hier dan geen zorgen over te maken. De advocaat staat klaar om u te helpen in deze moeilijke tijd!

Na een bedrijfsongeval is uw werkgever vrijwel altijd verantwoordelijk voor de financiële schade (letselschade) die u heeft opgelopen. De reden hiervoor is dat de wetgever slachtoffers van bedrijfsongevallen heeft willen beschermen. Er geldt namelijk een omgekeerde bewijslast.

Normaal draagt de eisende partij de bewijslast. Bij een ongeval geldt vaak de vuistregel: "Wie stelt, moet bewijzen." Met andere woorden, degene die iemand aansprakelijk stelt, draagt de verantwoordelijkheid om met bewijzen te komen. Echter, bij bedrijfsongevallen zijn de regels omtrent bewijslast juist omgekeerd. In deze gevallen rust de bewijslast namelijk op de werkgever.

Wanneer u betrokken bent bij een bedrijfsongeval, is het niet uw taak als werknemer om overtuigend bewijs te leveren van de aansprakelijkheid. In plaats daarvan heeft de werkgever de wettelijke plicht om aan te tonen dat alle noodzakelijke maatregelen zijn genomen om een veilige werkomgeving te waarborgen.

Indien nodig zal de advocaat juridische procedures initiëren en u vertegenwoordigen in de rechtbank om uw rechten te verdedigen.

Veelgestelde vragen

Een bedrijfsongeval is een ongeval dat plaatsvindt tijdens het werk of in werktijd, waarbij een werknemer lichamelijk of psychisch letsel oploopt. Dit kan gebeuren op de werkplek zelf, maar ook op andere locaties zolang het in het kader van werkzaamheden is, zoals bij klantbezoeken of tijdens werkgerelateerd vervoer.

In de meeste gevallen is de werkgever aansprakelijk voor de schade die werknemers lijden als gevolg van een bedrijfsongeval. Werkgevers hebben namelijk een zorgplicht voor een veilige werkomgeving. Als het ongeval het gevolg is van onvoldoende veiligheidsmaatregelen, kan de werknemer de werkgever aansprakelijk stellen voor de geleden schade.

Als u slachtoffer bent van een bedrijfsongeval, is het belangrijk om het ongeval direct te melden bij uw werkgever en ervoor te zorgen dat er een officieel ongevalsrapport wordt opgemaakt. Zoek daarnaast medische hulp en documenteer uw verwondingen en de behandeling. Het kan ook verstandig zijn om juridische bijstand te zoeken bij een gespecialiseerde advocaat in bedrijfsongevallen om uw recht op schadevergoeding te waarborgen.

Na een bedrijfsongeval kunt u aanspraak maken op vergoeding van alle schade die u heeft geleden als gevolg van het ongeval. Dit omvat niet alleen medische kosten en verlies van inkomen, maar ook materiële schade, kosten voor hulp in het huishouden, en een vergoeding voor pijn en lijden (immateriële schade).

In Nederland moet een schadeclaim wegens een bedrijfsongeval in principe binnen vijf jaar na het ongeval worden ingediend. Het is echter aan te raden om zo snel mogelijk actie te ondernemen, omdat het makkelijker is om bewijs te verzamelen en details van het ongeval vast te leggen kort na het voorval.

Kosteloos intakegesprek

Heeft u letselschade opgelopen? Neem dan contact op met Bak Advocatuur om een intakegesprek in te plannen. Dit is volledig vrijblijvend. Tijdens dit gesprek wordt uw zaak beoordeeld en wordt u nader geadviseerd. Als er een aansprakelijke tegenpartij is, dan kan de advocaat u gedurende het hele proces kosteloos bijstaan. Tijdens de intake legt de advocaat u uit welke schade u kunt verhalen en wat u van de advocaat kunt verwachten. Er wordt dan ook besproken welke stukken u bij de advocaat dient aan te leveren en wat het plan van aanpak is in de zaak. 

Vaste behandelaar

Vrijblijvend advies

Ervaren Advocaat

Aansprakelijk stellen

De eerste fase in een letselschadezaak is de vestiging van de aansprakelijkheid. Namens u wordt (de verzekeraar van) de tegenpartij aansprakelijk gesteld voor de door u geleden schade. Pas nadat de aansprakelijkheid is erkend door de tegenpartij, wordt de omvang van de schade vastgesteld. Deze fase kan gepaard gaan met (juridische) discussie(s). Bijstand door een ervaren advocaat is daarom noodzakelijk. Bij Bak Advocatuur bent u hiervoor in goede handen!

Vaste behandelaar

Vrijblijvend advies

Ervaren Advocaat

Voorschot

Nadat de aansprakelijkheid is erkend, dient de omvang van de schade vastgesteld te worden. Als slachtoffer (en eisende partij) is het aan u om uw schade aan te tonen en te onderbouwen. Dit kan lastig zijn waardoor het belangrijk is dat u een advocaat heeft die u hierbij kan adviseren en begeleiden. Het verzamelen van de benodigde onderbouwing kan veel moeite en tijd kosten. Daarom verzoekt de advocaat namens u om een voorschot op de schade bij de tegenpartij. Zo kunt u zich volledig focussen op uw herstel en komt u financieel niet klem te zitten!

Vaste behandelaar

Vrijblijvend advies

Ervaren Advocaat

Dossierstukken verzamelen

Om uw letselschadezaak tot een goed einde te kunnen brengen is het belangrijk om de benodigde onderbouwing te verzamelen. Namens u vraagt de advocaat uw medisch dossier op bij de artsen en therapeuten die u behandelen. Dit wordt (na uw goedkeuring) voorgelegd aan de medisch adviseurs in de zaak. Zowel de verzekeraar als de letselschade advocaat hebben eigen medisch adviseurs die de informatie zullen beoordelen en vaststellen welke klachten en beperkingen het ongeval teweeg heeft gebracht. Naast het medisch dossier dienen ook de schadestukken verzameld te worden. Bak Advocatuur stelt een schadestaat op waarin uw schadeposten overzichtelijk in kaart worden gebracht. De advocaat zal in overleg met u de schade zo uitgebreid mogelijk aantonen en onderbouwen. Hierbij kunt u o.a. denken aan het verzamelen van facturen voor medische behandelingen, uw salarisstroken als u in loondienst bent of uw boekhouding als u ondernemer bent. 

Vaste behandelaar

Vrijblijvend advies

Ervaren Advocaat

Afwikkeling dossier

De laatste fase in een letselschade zaak is de afwikkeling van uw dossier. Hiervoor moet er sprake zijn van herstel dan wel een medische eindsituatie. Een medische eindsituatie houdt in dat u nog niet hersteld bent, maar dat u uitbehandeld bent. U heeft dan alle mogelijke behandelingen ondergaan, maar bent helaas niet hersteld. De medisch adviseur van Bak Advocatuur denkt met u mee en stelt vast of er sprake is van een medische eindsituatie. De advocaat stelt dan een regelingsvoorstel op dat ter goedkeuring aan u wordt voorgelegd alvorens de advocaat dit voorlegt aan de tegenpartij. Om een maximale schadevergoeding te realiseren is het belangrijk dat u hierbij goed geadviseerd wordt! 

Vaste behandelaar

Vrijblijvend advies

Ervaren Advocaat

Wat klanten over
Bak Advocatuur zeggen

Letsel opgelopen? Bij ons ben je in goede handen

In een ogenblik kan een onverwacht ongeval je leven volledig ontwrichten. Dergelijke onvoorziene gebeurtenissen roepen een overvloed aan vragen op, zoals: ‘Hoe kan ik mijn leven weer op de rails krijgen?’, ‘Wie is er verantwoordelijk voor het ongeval?’ en ‘Welke vergoeding kan ik claimen en hoe pak ik dat aan?’.
Bij Bak Advocatuur begrijpen we dat deze vragen een gevoel van chaos en onzekerheid teweegbrengen. Daarom staan wij paraat om je te begeleiden en helderheid te scheppen in deze uitdagende periode.