Verzekeringsrecht
- Home
- Verzekeringsrecht
Verzekeringsrecht
Wanneer u geconfronteerd wordt met een geschil met uw verzekeraar en behoefte heeft aan deskundige ondersteuning, staat Bak Advocatuur voor u klaar. De advocaat heeft jarenlange ervaring op het gebied van verzekeringsrecht. Wij verstrekken advies en voeren procedures in gevallen van verzekeringskwesties waarbij u er onderling met de verzekeraar niet uitkomt.
Problemen met de verzekeraar kunnen op verschillende manieren opduiken. Denk hierbij aan situaties waarbij er discussie is over de dekking op uw polis of dat u ervan beticht wordt de verzekeraar opzettelijk onjuist zou hebben geïnformeerd. Soms maken verzekeraars u zelfs onterecht uit voor verzekeringsfraudeur. Bijstand van een gespecialiseerde advocaat is dan noodzakelijk.
U sluit een verzekering af en betaalt altijd netjes uw premie. Op een gegeven moment meldt u een schade. De verzekeraar kan op dat moment op zoek gaan naar een reden om niet uit te keren. De verzekeraar beweert dat u het aanvraagformulier onjuist heeft ingevuld en keert niet uit. Daarnaast wordt u beticht van het opzettelijk onjuist informeren van een verzekeraar en wordt u op een zogenoemde zwarte lijst voor financiële instellingen gezet. Hoe dient u in dit geval te handelen?
U dient een schade in en de verzekeraar doet vervolgens onderzoek naar de claim. Naar aanleiding van een onderzoek beweert de verzekeraar dat u fraude heeft gepleegd en uw gegevens worden opgenomen in een intern of extern verwijzingsregister (CIS-register). Heeft de verzekeraar het recht om uw gegevens te registreren?
Bij een verzekeringsgeschil geldt helaas niet dat uw advocaatkosten worden vergoed door de tegenpartij. Als u een rechtsbijstandsverzekeraar heeft is het verstandig om het geschil eerst daar te melden alvorens u een externe advocaat inschakelt. Heeft u geen rechtsbijstandsverzekering, dan kunnen wij andere mogelijkheden bespreken voor de advocaatkosten (door de overheid gefinancieerde rechtsbijstand, op uurtarief of een vaste prijsafspraak).
Veelgestelde vragen
Verzekeringsrecht omvat de juridische principes en regels die van toepassing zijn op verzekeringscontracten en de praktijk van verzekeren. Dit rechtsgebied regelt de verhoudingen tussen verzekeraars en verzekerden, inclusief de rechten en plichten van beide partijen, dekking van schade, en de afhandeling van claims.
U kunt een beroep doen op uw verzekering wanneer u schade lijdt die gedekt wordt door uw polisvoorwaarden. Het is belangrijk om na het ontstaan van de schade zo snel mogelijk uw verzekeraar te informeren en de benodigde documentatie te verstrekken voor de claimafhandeling, zoals schaderapporten en bewijs van de geleden schade.
Als uw verzekeringsclaim wordt afgewezen en u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u eerst de interne klachtenprocedure van uw verzekeraar volgen. Mocht dit niet tot een bevredigende oplossing leiden, dan kunt u overwegen om juridische stappen te ondernemen door bijvoorbeeld een klacht in te dienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) of de zaak voor te leggen aan een rechter.
De hoogte van een schadevergoeding wordt bepaald aan de hand van de polisvoorwaarden en de aard en omvang van de schade. Verzekeraars kunnen gebruikmaken van schade-experts om de schade te beoordelen. De vergoeding is bedoeld om de verzekerde zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat te herstellen, binnen de grenzen van de verzekerde som en eventuele eigen risico's.
Als verzekerde heeft u het recht op een eerlijke en transparante claimafhandeling en, afhankelijk van uw polis, dekking van bepaalde schades. Uw plichten omvatten het naar waarheid verstrekken van informatie bij het afsluiten van de verzekering, het betalen van de premie, en het informeren van de verzekeraar bij veranderingen die relevant zijn voor uw verzekering. Daarnaast bent u verplicht om bij een schadegeval zo snel mogelijk de schade te melden en alle relevante informatie te verstrekken voor de claimafhandeling.

Kosteloos intakegesprek
Heeft u letselschade opgelopen? Neem dan contact op met Bak Advocatuur om een intakegesprek in te plannen. Dit is volledig vrijblijvend. Tijdens dit gesprek wordt uw zaak beoordeeld en wordt u nader geadviseerd. Als er een aansprakelijke tegenpartij is, dan kan de advocaat u gedurende het hele proces kosteloos bijstaan. Tijdens de intake legt de advocaat u uit welke schade u kunt verhalen en wat u van de advocaat kunt verwachten. Er wordt dan ook besproken welke stukken u bij de advocaat dient aan te leveren en wat het plan van aanpak is in de zaak.
Vaste behandelaar
Vrijblijvend advies
Ervaren Advocaat
Aansprakelijk stellen
De eerste fase in een letselschadezaak is de vestiging van de aansprakelijkheid. Namens u wordt (de verzekeraar van) de tegenpartij aansprakelijk gesteld voor de door u geleden schade. Pas nadat de aansprakelijkheid is erkend door de tegenpartij, wordt de omvang van de schade vastgesteld. Deze fase kan gepaard gaan met (juridische) discussie(s). Bijstand door een ervaren advocaat is daarom noodzakelijk. Bij Bak Advocatuur bent u hiervoor in goede handen!
Vaste behandelaar
Vrijblijvend advies
Ervaren Advocaat


Voorschot
Nadat de aansprakelijkheid is erkend, dient de omvang van de schade vastgesteld te worden. Als slachtoffer (en eisende partij) is het aan u om uw schade aan te tonen en te onderbouwen. Dit kan lastig zijn waardoor het belangrijk is dat u een advocaat heeft die u hierbij kan adviseren en begeleiden. Het verzamelen van de benodigde onderbouwing kan veel moeite en tijd kosten. Daarom verzoekt de advocaat namens u om een voorschot op de schade bij de tegenpartij. Zo kunt u zich volledig focussen op uw herstel en komt u financieel niet klem te zitten!
Vaste behandelaar
Vrijblijvend advies
Ervaren Advocaat
Dossierstukken verzamelen
Om uw letselschadezaak tot een goed einde te kunnen brengen is het belangrijk om de benodigde onderbouwing te verzamelen. Namens u vraagt de advocaat uw medisch dossier op bij de artsen en therapeuten die u behandelen. Dit wordt (na uw goedkeuring) voorgelegd aan de medisch adviseurs in de zaak. Zowel de verzekeraar als de letselschade advocaat hebben eigen medisch adviseurs die de informatie zullen beoordelen en vaststellen welke klachten en beperkingen het ongeval teweeg heeft gebracht. Naast het medisch dossier dienen ook de schadestukken verzameld te worden. Bak Advocatuur stelt een schadestaat op waarin uw schadeposten overzichtelijk in kaart worden gebracht. De advocaat zal in overleg met u de schade zo uitgebreid mogelijk aantonen en onderbouwen. Hierbij kunt u o.a. denken aan het verzamelen van facturen voor medische behandelingen, uw salarisstroken als u in loondienst bent of uw boekhouding als u ondernemer bent.
Vaste behandelaar
Vrijblijvend advies
Ervaren Advocaat


Afwikkeling dossier
De laatste fase in een letselschade zaak is de afwikkeling van uw dossier. Hiervoor moet er sprake zijn van herstel dan wel een medische eindsituatie. Een medische eindsituatie houdt in dat u nog niet hersteld bent, maar dat u uitbehandeld bent. U heeft dan alle mogelijke behandelingen ondergaan, maar bent helaas niet hersteld. De medisch adviseur van Bak Advocatuur denkt met u mee en stelt vast of er sprake is van een medische eindsituatie. De advocaat stelt dan een regelingsvoorstel op dat ter goedkeuring aan u wordt voorgelegd alvorens de advocaat dit voorlegt aan de tegenpartij. Om een maximale schadevergoeding te realiseren is het belangrijk dat u hierbij goed geadviseerd wordt!
Vaste behandelaar
Vrijblijvend advies
Ervaren Advocaat
Wat klanten over
Bak Advocatuur zeggen
Ik ben super goed geholpen door Deria Bak. Hij heeft mij goed op de hoogte gehouden en heeft mij goed begeleid in dit traject! Stond altijd klaar om mijn vragen te beantwoorden en heeft de zaak zo snel en goed mogelijk af weten te ronden. Ik zou hem zeker aanraden !

Kim
Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor advocaat Deria Bak. Toen ik met mijn letselschadezaak zat, heeft hij me echt top bijgestaan. Deria was altijd scherp, duidelijk in zijn communicatie en echt een expert in wat hij doet. Hij heeft alle juridische rompslomp voor mij vertaald in normale taal en zorgde ervoor dat ik precies wist waar ik aan toe was. Dankzij zijn inzet en kennis heb ik een goede afwikkeling van mijn zaak gekregen. Een dikke aanrader voor iedereen die in de knoop ligt met letselschade!

Zahed
In de moeilijke periode van mijn zaak ben ik bijgestaan door dhr. Bak. Vanaf de intake tot aan het uitspreken van realistische verwachtingen, het daadwerkelijk begeleiden en de zitting ben ik vriendelijk, professioneel en op menselijk maat door dhr. Bak geholpen. Deze inzet is uiteindelijk verzilverd in een resultaat boven mijn verwachtingen. Dank aan dhr. Bak.

Omid
Deria Bak heeft mij bijgestaan in een procedure. Ik ben zelf ondernemer en had een zakelijk geschil met een leverancier. Tijdens de zitting zag ik al dat mijn advocaat zou winnen en uiteindelijk is dat ook gelukt. Ik ben blij met het resultaat en adviseer anderen ook om deze advocaat in te schakelen!

Mert
Meester Bak, je bent een held! Ik had geen makkelijke zaak en het heeft even geduurd, maar uiteindelijk heb ik een heel mooi bedrag aan mijn letselzaak overgehouden. Gedurende het hele traject stond meneer Bak altijd voor mij klaar en hield hij mij altijd op de hoogte van de stand van zaken. Een nette advocaat die richting mij erg vriendelijk is, maar ook zijn tanden kan laten zien aan de wederpartij wanneer dat nodig is. Daar waar het voor mij te juridisch en inhoudelijk werd, kon hij mij altijd gemakkelijk uitleggen hoe het zat. Ik heb vaker met advocaten te maken gehad, maar nooit eerder zo tevreden geweest. Bak verdient 5 sterren!

Mark
Dhr. bak is een uitstekende advocaat die het onmogelijke mogelijk maakt in een zeer korte periode. Hij is duidelijk, transparant en gemotiveerd om je zaak te winnen. Ik raad hem zeker aan!

Said
Na een bedrijfsongeval van mijn broertje kwam ik terecht bij dit advocatenkantoor. Wij zouden Dhr. Bak zeker aanraden voor u letselschadezaak. Hij is professioneel en vriendelijk.

Kevin
Super goede ervaring met Bak Advocatuur. Van A tot Z geleid binnen het traject. Ik had heel wat vraagtekens in het begin maar alles werd helder na een kosteloos kennismakingsgesprek!
We gingen voor het maximale en dat is ook zeker behaald! Bedankt voor je input en het resultaat!

Asim
